Secto Design

Brändin suojaaminen on kansainvälisen designyrityksen elinehto 

Secto Design myy valaisimiaan yli 80 maahan. Brändin suojaaminen ja tuotteen aitouden osoittaminen ovat Secto Designille keinoja taistella tuotteiden kopiointia vastaan. Starcken toteuttama hologrammi paljastaa kuluttajalle, onko kyseessä aito Secto Designin valaisin.


– Viestini kaikille nuorille suunnittelijoille on, että suojatkaa tuotteenne, korostaa Tuula Jusélius

Hän tietää mistä puhuu. Jusélius on luonut kansainvälisen menestysbrändin Secto Designin yhdessä suunnittelija Seppo Kohon kanssa. Viimeisen vajaan kymmenen vuoden aikana Juséliuksen tiimi on poistanut markkinoilta yli 20 000 Secto Designin kopiota, voittanut toistakymmentä oikeusjuttuja ja saanut satoja ilmoituksia kuluttajilta, jotka ovat havainneet Secto Designin tuotteen kopion jossakin päin maailmaa.   

– Olemme mukana taistelussa kopiointia vastaan. Teemme yhteistyötä kansainvälisten järjestöjen kanssa, jotka puolustavat brändien oikeuksia ja suojelevat aitoa muotoilua. Meille on erittäin tärkeää olla suomalaisen käsityön arvostuksen puolestapuhuja, Jusélius kertoo.   

Aidon Secto-valaisimen tunnistaa hologrammista.
Starcken toteuttamaa hologrammia on mahdoton kopioida.

Brändin suojaaminen Starcken avulla 

Secto Designin valaisimet on suojattu kopioita vastaan erittäin hyvin. Joulukuusta 2017 alkaen jokainen aito Secto-valaisin on merkitty Starcken toteuttamalla hologrammilla. Jos valaisimessa ei ole hologrammia, se on kopio.  

– Tuotteemme olivat jo entuudestaan monella tapaa suojattuja. Starcken ansiosta löysimme lisäksi tavan osoittaa kuluttajille, onko heidän ostamansa tuote aito. Tämä oli erittäin olennainen lisä brändimme suojaukseen, sillä on tärkeää, että kuluttaja voi itse varmistaa tuotteen aitouden, Jusélius painottaa.

Väärentäjät voivat kopioida kaiken aina käyttöohjeiden kirjoitusvirheitä myöden, mutta ainutlaatuista hologrammiamme he eivät voi kopioida.

Lisäksi hologrammi mahdollistaa tullivalvonnan.

– Väärentäjät voivat kopioida kaiken aina käyttöohjeiden kirjoitusvirheitä myöden, mutta ainutlaatuista hologrammiamme he eivät voi kopioida. Hologrammin ansiosta tullin on siis helppo varmistaa, onko kyseessä meidän tuotteemme vai kopio.   

Jusélius myöntää, etteivät tuotteen jäljitettävyysmahdollisuudet olleet hänelle tuttuja ennen yhteistyötä Starcken kanssa.

– Onneksi Starcke otti meihin yhteyttä ja kertoi mahdollisuuksista. Vaikka olimme jo suojanneet brändimme tarkasti, niin meiltä puuttui vielä keino osoittaa tuotteen aitous kuluttajille. Starcke tarjosi tähän mainion ratkaisun.

Tuotteiden kopioinnin julma maailma 

Jusélius on kohdannut urallaan laajan kirjon erilaisia kopiointiyrityksiä sekä piratismin monet metkut. 

– Kerran palkkasin meille töihin kiinalaisen opiskelijan, jonka tehtävänä oli käydä läpi kiinankielisiä nettisivuja. Usealla sivustolla oli käytetty meidän kuviamme ja eräässä tekstissä luki, että kun valaisin saapuu kotiinne, niin voi olla, ettei se ole täysin saman näköinen kuin tässä kuvassa.

Meille on tärkeää viestiä siitä, että hologrammi takaa tuotteemme aitouden ja jos sitä ei ole, on kyseessä kopio.

Pahimmillaan tuotteiden kopioijat varastavat siis alkuperäisen tuotteen valmistajan kuvat ja käyttävät niitä laittomasti kopionsa markkinointiin. 

– Vaikka kuvat olisivat heidän omiaan ja vaikka tuote niissä näyttäisi ihan hyvältä, niin lopulta kotiin saapuu valaisin, joka ei mitenkään vastaa meidän laatuamme. Jos kuluttaja luulee sen olevan meidän tuotteemme eikä tiedä, että kyseessä on kopio, aiheutuu meille brändihaittaa. Siksi meille on tärkeää viestiä siitä, että hologrammi takaa tuotteemme aitouden ja jos sitä ei ole, on kyseessä kopio, Jusélius selvittää.  

Hän on valistanut myös nuoria suunnittelijoita kopioinnin riskistä sekä tuotteen ja brändin suojaamisesta. 

– Väärentäjät saattavat vierailla messuilla ja osoittaa valtavaa kiinnostusta uutta tuotetta kohtaan. He ottavat kuvia ja saattavat jopa tilata tuotteen. Nuori suunnittelija on innoissaan, kunnes varsin pian markkinoille ilmestyy halpa kopio, jota vastaan on lähes mahdoton kilpailla, jos alkuperäistä tuotetta ei ole suojattu. Ainutlaatuinen muotoilu ja huolellinen työn jälki eivät riitä, on hankittava myös virallinen mallisuoja. 

Haluatko suojata brändisi?
Me autamme!

R&D, Chairman of the Board

Ari-Veli Starcke

+358 (0) 50 522 9131

ari-veli.starcke@starcke.fi

LinkedIn