Arctic Blue Beverages

Etiketit viimeistelevät laadukkaat tuotteet

Arctic Blue Tonic

Etiketit ovat olennainen osa tuotebrändin rakennusta. Arctic Blue Beveragesin sekä sen sisaryritys Valamo Beveragesin etiketeissä paras mahdollinen lopputulos on saavutettu huolellisella suunnittelulla sekä Starcken laadukkailla jälkikäsittelyillä. 

Arctic Blue Beveragesin ja sen maailmalla palkitun ginin ydinsanoma tiivistyy lauseisiin: ”Vähemmän on enemmän. Laatu on kaikki kaikessa.”

– Haluamme tarjota asiakkaillemme vain parasta. Emme luovuta, ennen kuin olemme täysin tyytyväisiä tuotteeseemme, selvittää Arctic Blue Beveragesin liiketoiminnan kehitysjohtaja Toni Eurasto.

Tähän toimintaideologiaan asettuvat tietysti vain parhaimmat mahdolliset etiketit.

Arctic Blue Gin
Arctic Blue Gin Beveragesin etikettien inspiraationa on luonto.
Valamo Black Tea Gin
Valamo Beveragesin etikettien inspiraatio on kummunnut Valamon luostarista ja sen ympäristöstä.

Etikettien suunnittelu on kolmen toimijan yhteistyötä 

Sekä Arctic Blue Beveragesin sekä Valamo Beveragesin etiketit ovat syntyneet suunnittelija Emil Peltosen pöydällä. Hän ei kuitenkaan halua ottaa koko kunniaa tyylikkäistä etiketeistä itselleen.  

– Starcke on aina ollut mukana suunnittelussa viimeistään siinä vaiheessa, kun olemme alkaneet suunnitella etiketin toteutusta. Tällöin olemme käyneet läpi etikettityön mahdollisuuksia ja rajallisuuksia sekä keskustelleet sen erilaisista toteutustavoista. Starckelta olemme saaneet arvokasta tietoa ja ammattimaista näkemystä tässä vaiheessa työtä. Olen oppinut Starckelta paljon uutta materiaaleista ja mahdollisuuksista, Peltonen hehkuttaa.

Euraston mukaan suunnittelu on ollut kolmen osapuolen saumatonta ja täysin mutkatonta yhteistyötä.

– Briiffaan Emilin, ja hän konsultoi Starckea suunnitellessaan uutta etikettiä. Yleensä käyn myös itse Starcken väen kanssa keskustelun siitä, onko suunnitelma painoteknisesti ja aikataulullisesti mahdollinen. 

Starcke saa Eurastolta kehut asiakaskeskeisestä ja lämpimästä palvelusta.

– Starckella on halu ja kyky etsiä asiakkaalleen sopivimmat materiaalit ja jälkikäsittelytavat. He ehdottavat meille, miten mikäkin suunnitelma kannattaa toteuttaa. Se säästää meiltä paljon aikaa ja vaivaa. Kaiken lisäksi yhteistyö Starcken kanssa on kuin tekisi töitä omien ystäviensä kanssa – heillä on lämmin tapa toimia. Vaikka he ovat siellä Eurassa, niin tuntuu kuin he olisivat läsnä päivittäisessä arjessamme.

Etikettien suunnittelu on pitkä prosessi

Peltonen kertoo, että hän aloittaa jokaisen etiketin suunnitteluprosessin ammentamalla inspiraatiota tuotteen tarinasta.

– Arctic Blue Beveragesin tuotteissa inspiraationa on brändin mukaisesti luonto – sen monet eri muodot ja sävyt. Etikettien abstraktius jättää katsojalle tulkinnanvaraa. Valamon etiketeissä puolestaan inspiraatio kumpusi Valamon luostarista ja sen ympäristöstä. 

Brändin rakennus on taitavien tekijöiden panoksen yhteissumma.

Molempien brändien etiketeissä on hyödynnetty erivärisiä foliointeja. 

– Olen erityisen tyytyväinen laadukkaaseen lopputulokseen niissä etiketeissä, joissa materiaalivalinnat ovat menneet täysin nappiin. Niissä näkyvät suunnitelmallisuus ja huolellinen työ, Peltonen tuumii.  

Eurasto sanoo olevansa yllättynyt siitä, ettei etikettien suunnittelu olekaan ihan helppo juttu. 

– Laadukkaiden etikettien suunnittelu ja teko on haastava prosessi, joka ei käy käden käänteessä. Siksi suosittelen ehdottomasti luottamaan ammattitaitoiseen tiimiin, ja kun sellaisen on löytänyt, niin siitä kannattaa pitää kiinni! Brändin rakennus on taitavien tekijöiden panoksen yhteissumma.  

Haluatko viimeistellä tuotteesi
laadukkaalla etiketillä?